-
جلسه 698 شورای رقابت
-
جلسه 698 شورای رقابت
-
جلسه 697 شورای رقابت
-
جلسه 697 شورای رقابت
-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
جلسه 696 شورای رقابت
-
جلسه 696 شورای رقابت
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
آبان 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
حذف قیمت حاشیه بازار پیش شرط شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو
- توضیحات
حذف قیمتهای حاشیه بازار ازجمله پیـش شرطهای شورای رقابت برای موافقت با افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی است اما این روزها فاصله قیمت خودروهای داخلی از شرکتهای خودروسازی تا بازار آزاد بهشدت افزایش یافته است.البته در این میان منصور معظمی، معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرده که قیمت خودرو از ابتدای امسال فقط ۷.۶ درصد افزایش یافته است. به گفته او، خودروسازان درصدد افزایش قیمت هستند ولی شورای رقابت موافقت نکرده است.نظر رئیس شورای رقابت طی مصاحبه ای در این خصوص به این شرح است:
نظر دکتر روحانی درباره آزادسازی قیمت خودرو
- توضیحات
در شرایطی که زنجیره خودروسازی کشور به دنبال متقاعد کردن دولت برای آزاد کردن قیمت خودرو است، گفته میشود حسن روحانی مخالف این موضوع بوده و آزادسازی را زمینهساز افزایش شدید قیمتها میداند. موضوع آزادسازی قیمت خودرو با رئیسجمهوری در میان گذاشته شده، اما وی با این موضوع مخالفت کرده است. به گفته این منبع آگاه، دلیل مخالفت رئیسجمهوری با آزادسازی قیمت خودرو، بیم از افزایش بیش از حد قیمتها و حذف بخشی از مشتریان از بازار بوده است.موضوع آزادسازی قیمت خودرو سالهاست از سوی فعالان صنعت خودرو و کارشناسان و حتی برخی مقامات گذشته و حال وزارت صنعت، معدن و تجارت، مطرح میشود، با این حال قیمتگذاری بخش عظیمی از خودروهای داخلی، هنوز هم از اختیار خودروسازان خارج است.
برخورد با شیوههای متقلبانه در تصاحب سهام خودروسازان
- توضیحات
رضا شیوا: گرچه شورای رقابت قبلا از واگذاری سهام شرکتهای دولتی به بخش خصوصی مانند واگذاری سهام گروه بهمن به کروز حمایت کرده اما طبق قانون مدیران این شرکتها نمیتوانند بهطور همزمان سهامدار و عضو هیأتمدیره شرکتهای کروز، بهمن و ایرانخودرو باشند.ساختار معیوب مالکیت از مهمترین معضلات اقتصاد ایران به شمار میآید. در این میان صنعت خودرو در سالهای اخیر از محل ساختارهای پیچیده بهوجود آمده از محل منابع دولتی و خصوصی بیشترین ضربه را خورده است. در تازهترین تحول شرکت ایرانخودرو، زمان برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده خود را برای انتخاب هیأتمدیره اعلام کرده؛ قرار است این مجمع در 28مردادماه جاری برگزار شود.نکتهای که مجمع فوقالعاده صاحبان سهام ایرانخودرو را با اهمیتتر از قبل جلوه میدهد ساختار مالکیت در این شرکت است.
اعلام نظر شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی
- توضیحات
اصلاحاتی که در جلسه مورخ 97/03/22 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ 97/04/20 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. پیش این در جلسه 22 خرداد ماه 97 " شرایط تاسیس رگولاتوری توسط شورای رقابت مشخص شد" که مندرج در سایت مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:
نمایندگان به منظور تامین نظر شورای نگهبان شرایط تاسیس نهاد تنظیم گر بخشی توسط شورای رقابت را مشخص کردند.نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 22 خرداد) مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده 6 طرح اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی با 166 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority