-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
جلسه 696 شورای رقابت
-
جلسه 696 شورای رقابت
-
جلسه 695 شورای رقابت
-
جلسه 695 شورای رقابت
-
جلسه 694 شورای رقابت
-
جلسه 694 شورای رقابت
-
جلسه 293 هیأت تجدید نظر
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
آبان 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
دستور توقف هرگونه افزایش در هزینه خدمات تلفن ثابت
- توضیحات
شورای رقابت دستور توقف هرگونه افزایش در هزینه خدمات تلفن ثابت را تا زمان ارایه دقیق هزینه تمام شده صادر کرد
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت در پانصد و نهمین جلسه این شورا به استناد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و با توجه به ماده 3 مصوبه جلسه 466 شورای رقابت با موضوع " دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت" شرکت مخابرات ایران موظف است با استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده، نظام خود را به نحوی اصلاح کند که هزینه تمام شده هر یک از خدمات این شرکت به صورت مجزا و دقیق محاسبه شود و در صورت های مالی حسابرسی شده این شرکت درج گردد، اما شرکت مخابرات ایران این مصوبه را اجرا نکرده است، لذا تا زمان ارایه دقیق هزینه ماهانه تمام شده خدمات تلفن ثابت، مندرج در صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت مخابرات ایران ، هرگونه تغییر در هزینه خدمات تلفن ثابت و اخذ وجوه اضافی ، مغایر مصوبه شورای رقابت بوده و باید به قید فوریت متوقف گردد.
شورای رقابت در اجرای ماده 6 / کمک به تسهیل فعالیت اقتصادی بخش غیردولتی
- توضیحات
شورای رقابت در راستای تسهیل بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی در محیط رقابتی، با اجرای ماده 6 از فصل دوم اجرای سیاستهای کلی اصل 44، به صورت ادواری با 14 صندوق بازنشستگی، 20 نهاد عمومی غیردولتی و 9 شهرداری مکاتبه و مطالبه گزارش کرده است.
شورای رقابت مصوب کرد/ ممنوعیت ورود وزارت آموزش و پرورش به بازار لباس فرم مدارس
- توضیحات
شورای رقابت ورود وزارت آموزش و پرورش و وزارت صمت را به بازار مانتو مدارس ناقض مقررات فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی تشخیص داد و حکم بر توقف رویه مذکور صادر کرد.
اقدامات شورای رقابت در کنترل بازار انحصاری برق / ایجاد تنظیمگر رقابتی برق
- توضیحات
با وجود انحصار در بازار برق، تصویب اساسنامه تشکیل تنظیمگر بخشی برق توسط شورای رقابت در سال ۱۳۹۵ و پیشنهاد آن به دولت در سال 1397، هنوز تنظیمگر بخشی رقابتی برق تأسیس نشده است.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت؛ شورای رقابت تنها مرجع رسیدگی به رویههای ضد رقابتی است و بر اساس تشخیص اینکه بازار برق از مصادیق موضوع ماده 59 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 و انحصاری است، از سالهای پیشین اقدام به آغاز و ادامه فرآیند "تأسیس نهاد تنظیمگر بخشی رقابت برق" نموده است؛ اما در حال حاضر اساسنامه مصوب شورا مسترد شده و طرحی با عنوان "طرح تأسیس نهاد مستقل تنظیمگر بخش برق" در مجلس اعلام وصول گردیده است که محتوای آن با اساسنامه مصوب شورا شباهت حداکثری دارد. در صورتی که مسیر پیشبینی شده در متن ماده 59، برای "تأسیس نهاد تنظیمگر بخشی برق" از شورای رقابت آغاز، ادامه آن در دولت و نهایتاً تصویب در مجلس است.
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority