-
جلسه 706 شورای رقابت
-
جلسه 706 شورای رقابت
-
جلسه 705 شورای رقابت
-
جلسه 704 شورای رقابت
-
جلسه 704 شورای رقابت
-
جلسه 703 شورای رقابت
-
جلسه 703 شورای رقابت
-
جلسه 702 شورای رقابت
-
جلسه 701 شورای رقابت
-
جلسه 701 شورای رقابت
-
جلسه 700 شورای رقابت
-
جلسه 700 شورای رقابت
-
جلسه 699 شورای رقابت
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
آذر 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
زره ایران در جنگ اقتصادی / راه مقابله با تحریم ها
- توضیحات
بررسی تجربه جهانی نشان میدهد که اصلاح و تغییر برخی از رویکردها در شرایط فعلی میتواند منجر به کاهش اثر تحریمها و افزایش سرعت بازیابی توان اقتصادی کشور شود. برخی راه حل های موجود عبارت است از:1- انعطافپذیری در برابر شوک: سر ریز بحران مالی سال ۲۰۰۸ در بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا، باعث ورود واژه «تاب آوری» در ادبیات اقتصادی شد.. تاب آوری اقتصاد یا مقاومت اقتصادی را میتوان توانایی یک اقتصاد برای فرار از شوکهای خارجی، تحمل این شوکها و بازیابی توان پس از عبورِ این شوکها ترجمه کرد. به نظر میرسد، مهمترین کانال اثرگذاری تحریمها بر اقتصاد ایران، اثر آن بر بخش ارزی است.
سقف شیشه ای اقتصاد ایران
- توضیحات
بررسیها حاکی از آن است که سیاست قیمتگذاری، انگیزه شکلگیری رقابت و تکمیل گامهای توسعه را در کسبوکار سلب کرده است. تجربه هشت دهه سیاستگذاری دستوری در قیمتها نشان میدهد که سقف شیشهای اقتصاد ایران، در زمانهای تورمی ملموستر میشود و در عمل نمیتواند مانع رشد سطح قیمتها شود، بلکه با چند نرخی کردن یا اعطای یارانه، زمینه کسب رانت و فساد را فراهم کرده است. سیاستگذاران به جای توجه به ریشههای اصلی تورم در سطح کلان، نظیر سیاستهای نادرست پولی، ارزی و مالی، توجه خود را به قیمتگذاری دستوری در سطح خرد معطوف کردهاند و در نتیجه، راهکار عملی برای حصول تورم پایین و پایدار به وجود نیامده است.
بهبود فضای کسب و کار در ایران از نگاه بانک جهانی
- توضیحات
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود با عنوان «گزارش فضای کسبوکار 2019»، از بهبود فضای کسبوکار در ایران طی یک سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: ایران در ردهبندی جهانی میان ۱۹۰ کشور در رتبه ۱۲۸ شاخص فضای کسبوکار قرار گرفته است. بر اساس ارزیابی این نهاد بین المللی که بر پایه آمار مربوط به یکساله منتهی به ژوئن 2018 (خرداد 97) تهیه شده است فضای کسبوکار در ایران بهتر شده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران امسال در شاخص کلی فضای کسبوکار نمره 98/58 را بهدست آورده است که نسبت به سال قبل 34/2 واحد افزایش داشته است. شاخص کلی فضای کسبوکار بر پایه 10 شاخص با عناوین آغاز کسبوکار، کسب مجوز، ثبت داراییها، کسب اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاری، مالیات، تجارت، اجرای قراردادها و ورشکستگی و دریافت انرژی برق محاسبه میشود.
پنج صنعت پیشران در توسعه اقتصادی ایران
- توضیحات
رشد اقتصادی و توسعه صنعتی متناسب با تحولات روز دنیا خواسته همه دولتمردان است اما در این زمینه که در بین رشته های متنوع صنعتی کدامیک در اولویت سرمایه گذاری قرار گیرند تا موتور رشد سایر بخش های اقتصادی شوند، اختلاف نظر وجود دارد.امروزه دستیابی به رشد و توسعه یکی از اهداف اصلی کشورهای در حال توسعه به شمار میرود که نیازمند شناخت صحیح از پتانسیلها و محدودیتهای موجود است. رشد و توسعه صنعت یکی از ابزارهای دستیابی به این هدف به شمار می رود. در کشورهای توسعه یافته به طور عموم توسعه با صنعتی شدن تحقق یافته و توسعه صنایع با رشد اقتصادی و افزایش سطح رفاه عمومی همراه بوده که به عنوان رویکردی اساسی در توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه نیز مطرح شده است.
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority