سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت میزند»، خواستار تصمیم گیری جدی قوای سه گانه در این زمینه شد. بهرام پارسایی با اشاره به برخورد قوه قضائیه با تخلفات خودروسازها اظهار کرد: فساد گسترده در صنعت خودروسازی موضوعی غیر قابل انکار است که عوامل موثر در آن هم بسیار زیاد است. لذا صرف برکناری یک مدیرعامل خودروسازی و بازداشت او کفایت نمیکند و باید ریشههای اصلی فساد مشخص شود.
نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس، با ارسال نامه ای به دبیر شورای نگهبان، رفع ایرادات قانونی و سیاستگذاری طرح ساماندهی صنعت خودرو را خواستار شد و واگذاری خودروسازی در بازار غیررقابتی فعلی را عاملی برای دوبرابر شدن آسیبهای قبلی این صنعت عنوان کرد. در این نامه آمده است: همانطور که مستحضرید طرح ساماندهی صنعت خودرو که قرار بود در فضای ناآرام و بیثبات بازار و صنعت خودرو اثرات مطلوبی را رقم بزند اما وجود ایرادات قانونی و سیاستگذاری، مانع اثرگذاری مثبت این طرح در دومین صنعت بزرگ کشور خواهد شد.
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، طی نامهای به آیتالله جنتی ضمن انتقاد از طرح «ساماندهی صنعت خودرو» از شورای نگهبان خواستند از تصویب این طرح جلوگیری کند. برخی از موارد مطرح شده در این نامه به شرح زیر است: - در ماده (2) طرح به واگذاری صنعت خودروسازی به بخش خصوصی اشاره شده است. این اقدام هرچند در راستای سیاستهای کلی اصل44 قانون اساسی صورت گرفته است، اما واگذاری آن در شرایط فعلی که بستر قانونی لازم برای ایجاد بازار رقابتی وجود ندارد، انحصار موجود را تقویت میکند.
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره دیدهبان شفافیت و عدالت، در نامه ای به آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، طرح "ساماندهی صنعت خودرو" را دارای ایرادات قانونی و سیاستی و در راستای حمایت از عده ای رانت خوار فاسد و نابودی صنعت خودرو دانست و از شورای نگهبان خواست، در تایید آن عجله نکند. در متن نامه چنین آمده:صنعت خودروی کشور با توجه به اوضاع افسارگسیخته سال گذشته، دستاویزی برای سوءاستفادهگران فاسد و رانتخواران قرار گرفت که توجه بیش از پیش را برای ساماندهی این صنعت مهم میطلبید. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به تنشهای پیشآمده طرحی تحت عنوان طرح "ساماندهی صنعت خودرو" را تصویب کردند که درجریان مسیر قانونی آن قرار دارید.