محمود دودانگه گفت: شورای رقابت هنوز تصمیمی مبنی بر چگونگی عرضه خودرو اتخاذ نکرده است و اخبار منتشره در این خصوص صرفا گمانهزنی بوده و دقیق نیست. دغدغه شورای رقابت اتخاذ تصمیم بهینه در این بازار است به گونهای که هم مصرفکنندگان در بازاری رقابتی به محصولات مورد نظر خود با سهولت کامل دسترسی داشته باشند و تولیدکنندگان و سهامدارانشان نیز با سیاست قیمتگذاری غیرکارشناسی متضرر نشوند.
محمود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت در خصوص بازار خودرو و اخباری که در رسانهها مبنی بر تصمیمات شورای رقابت در خصوص نحوه عرضه خودرو مطرح شده است، عنوان کرد: این شورا هنوز تصمیمی مبنی بر چگونگی عرضه خودرو اتخاذ نکرده است و اخبار منتشره در این خصوص صرفا گمانهزنی بوده و دقیق نیست.
او افزود: چگونگی عرضه خودرو در بازار باید با بررسیهای کارشناسی و دریافت نظرات ذینفعان این صنعت به گونهای انجام شود که در نهایت دسترسی مصرفکنندگان به خودرو تسهیل شده و فضای رقابتی در این صنعت نهادینه شود.
نایب رئیس شورای رقابت اضافه کرد: در هفته گذشته کارگروه خودرو با حضور کلیه اعضا تشکیل و مقرر شد با دریافت پیشنهادات دستگاههای مختلف تصمیمگیری نهایی
در شورای رقابت انجام شود.
دودانگه در پایان تصریح کرد: دغدغه شورای رقابت اتخاذ تصمیم بهینه در این بازار است به گونهای که هم مصرفکنندگان در بازاری رقابتی به محصولات مورد نظر خود با سهولت کامل دسترسی داشته باشند و تولیدکنندگان و سهامدارانشان نیز با سیاست قیمتگذاری غیرکارشناسی متضرر نشوند، بدیهی است در این چارچوب از کلیه ابزارها برای تحقق هدف فوق استفاده خواهد شد
.
مورخ 25 دی 1401
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
نخستین نشست تجربه نگاری تنظیمگری رقابت با هدف تببین جایگاه و شناخت فرصت ها و چالشهای شورای رقابت با همکاری مرکز ملی رقابت و اندیشکده حکمرانی شریف برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، نخستین نشست تجربه نگاری تنظیمگری رقابت در 19دی ماه 1401 با همکاری و میزبانی مرکز ملی رقابت و مشارکت اندیشکده حکمرانی شریف، برگزار شد.اسماعیل شجاعی، مشاور رسانه ای و فرهنگ سازی رئیس مرکز ملی رقابت، در خصوص اهدف شکلگیری این نشست، گفت: بایستی بر اهمیت شورای رقابت به عنوان یک نهاد تنظیمگر کلان بیش از پیش تأکید شود و مؤکداً باید نقش نهاد مهمی مانند شورای رقابت فراتر از تنظیم کننده دستورالعمل قیمت در اذهان باشد. در همین راستا مشاور فرهنگی و رسانهای شورای رقابت، شرط تحقق سهولت کسب و کار در اقتصاد کشور و فعالیت مؤثر بخش خصوصی را تقویت شورای رقابت دانست.
نامه نمایندگان مجلس به شورای رقابت که در آن شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس کالا را غیرقانونی و ضد رقابتی دانستند، در اولویت رسیدگی "کارگروه تخصصی خودرو" قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت؛ شورای رقابت نامه یازده نماینده مجلس شورای اسلامی را که در آن ضمن اعتراض و شکایت از وزارت صمت و شرکت های خودروساز، عرضه خودرو در بورس کالا را به دلایل متعدد غیرقانونی و ضد رقابتی دانستهاند، با اولویت در "کارگروه تخصصی خودرو" بررسی و پیگیری خواهد کرد.
در همین راستا، سازمان بازرسی کل کشور نیز این موضوع را پیگیری و با شورای رقابت مکاتبه داشته است که پیگیری آن در کارگروه تخصصی خودرو صورت خواهد گرفت.
گفتنی است: شورای رقابت با استناد به بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به منقضی شدن مدت زمان شصت و سومین مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰، در خصوص تنظیم بازار خودرو، دستورالعمل تشکیل "کارگروه تخصصی خودرو" را با هدف بازنگری دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو و پایش و ارزیابی عملکرد بازار خودرو، تصویب کرده است.
مورخ 19 دی 1401
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
شورای رقابت با استناد به بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دستورالعمل تشکیل"کارگروه تخصصی خودرو" را با هدف بازنگری دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو و پایش و ارزیابی عملکرد بازار خودرو، تصویب کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکزملی رقابت؛ با توجه به منقضی شدن مدت زمان شصت و سومین مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰، در خصوص تنظیم بازار خودرو، دستورالعمل تشکیل "کارگروه تخصصی خودرو" توسط شورای رقابت به تصویب رسید .
بر این اساس دستورالعمل بازار خودرو که شامل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی آن است، توسط "کارگروه تخصصی خودرو" تدوین میشود. همچنین پایش و ارزیابی ساختار و عملکرد بازار خودرو با تأکید بر موضوع رقابت یکی از وظایف مهم این کارگروه است. البته بر اساس ماده 3 این دستورالعمل، تصمیمات کارگروه باید به تصویب شورای رقابت برسد.