سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا، با بیان اینکه صنعت خودروسازی با بسیاری از زیرساختهای کشور ارتباط دارد و تصمیمات درباره آن خارج از این صنعت گرفته میشود، اظهار داشت: در حال حاضر مدیران شرکتهایخودروسازی در تصمیمگیریها تنها نقش 30 درصدی دارند و بیش از 60 درصد تصمیمگیریهای کلان برای خودروسازیها، بیرون از این مجموعهها گرفته میشود. با بیان اینکه در حال حاضر قیمت یک دستگاه پراید 3 هزار و 500 دلار است که همین خودرو در خارج از کشور با قیمت چهار هزار و 800 دلار تا 5 هزار دلار به فروش میرسد، گفت: 15 درصد از قیمت خودروهای تولید داخل ناشی از هزینههای مالی مانند بیمه، مالیات، شماره گذاری، سود تسهیلات و ... است که اگر این هزینهها حذف شود هیچ خودرویی از نظر قیمتی قابل رقابت با خودروهای داخلی نخواهد بود.
رئیس جمهور در پیامی با تسلیت ارتحال عالم مجاهد حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، از درگاه خداوند متعال برای آن عالم پرهیزگار علو درجات و همجواری با اجداد مطهرشان و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.
در نشست هماندیشی نمایندگان بخشخصوصی و دولتی استان تهران، سومین گزارش اتاق بازرگانی تهران با محوریت رقابتپذیری جهانی ارائه شد. براساس این گزارش و بر طبق برآوردهای جهانی، رتبه ایران در رقابتپذیری جهانی تنزل یافته است. درگزارش مذکور، سه مولفه بازار محصول، بازار کار و نظام مالی مورد بررسی قرار گرفته بود. ضعیفترین عملکرد ایران در مولفه «بازار محصول» مربوط به تعرفههای تجاری، رقابت در خدمات، رواج موانع غیرتعرفهای و اثر اختلالزایی مالیات و یارانه بر رقابت است. بهترین رتبه ایران در مولفههای بازار محصول مربوط به کارآیی فرآیند ترخیص کالاست.
بر اساس مصوبه شماره ۳۵۹ مورخ 27/09/97 شورای رقابت، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهایی که بازار انحصاری دارند، جهت تأیید به رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارسال گردید. در این زمینه آقای دکتر رضا شیوا، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، اظهار نظر کاملی داشته اند که در ادامه میآید.