-
جلسه 696 شورای رقابت
-
جلسه 696 شورای رقابت
-
جلسه 695 شورای رقابت
-
جلسه 695 شورای رقابت
-
جلسه 694 شورای رقابت
-
جلسه 694 شورای رقابت
-
جلسه 293 هیأت تجدید نظر
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
آبان 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
در موضوع تعارض منافع به مثابه چالش بنیادین توسعه رقابت
سومین پیشنشست از سلسله پیش نشستهای «اولین همایش سالانه بین المللی تنظیم گری و سیاستگذاری رقابت در ایران» برگزار می شود
- توضیحات
پس از از برگزاری دو پیش نشست جامع و مورد توجه، سومین پیش نشست «همایش سالانه بینالمللی تنظیمگری و سیاستگذاری رقابت در ایران» با موضوع تعارض منافع به مثابه چالش بنیادین توسعه رقابت برگزار میشود. این پیش نشست با میزبانی و طراحی مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی اجرا میگردد و در آن به موضوع توسعه رقابت از منظر تعارض منافع پرداخته میشود.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت؛ علی نصیری اقدم، دبیرهمایش با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد تعارض منافع در جهت توسعه رقابت درخصوص موضوع نشست سوم، اظهار کرد: وجود تعارض منافع ممکن است باعث شود که رقبا قادر به ورود به بازار به صورت آزاد و برابر نباشند یا با موانعی برای فعالیتهای اقتصادی خود مواجه شوند. وی در ادامه افزود: این تعارضها ممکن است از منابع مختلفی مانند نقض قوانین رقابت، استفاده از منابع و تواناییهای غیر عمومی و تعداد زیادی از تراکنشهای مالی و قراردادها برای افراد و سازمانهای دارای منافع متفاوت و همپوشان نشأت بگیرد. نصیری اقدم در خصوص این چالش بنیادین توسعه رقابت، افزود: اگر چه سازمانها و افراد میتوانند از موقعیتهای تعارض منافع به منظور حفظ و گسترش قدرت و تأثیرگذاری در بازارها بهرهبرداری کنند اما موقعیتهای تعارض منافع بر رقابتپذیری بنگاهها اثر گذاشته و باعث افت کارایی و ناتوایی در تقویت رشد اقتصادی خواهد شد.
گفتنی است: این پیشنشست در روز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه از ساعت 15 الی 17 در خانه اندیشهورزان برگزار میشود و صاحب نظرانی چون احمد میدری، رئیس اندیشکده مبارزه با فقر و نابرابری، باقر انصاری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، مصطفی رنجبر، کارشناس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و زینب مرتضوی فر، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و مدیر مرکز توانمند سازی حاکمیت و جامعه، در این نشست به بحث و گفتگو خواهند پرداخت.
علاقهمندان به مباحث این نشست میتوانند محتوای آن را از طریق پیوند زیر به صورت برخط مشاهده کنند:
مورخ 16 اردیبهشت 1403
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
سخنگوی شورا تأکید کرد؛
موضع رسمی شورای رقابت از کانال رسمی اعلام میشود
- توضیحات
در پی انتشار گفتگوی مشاور رئیس مرکز ملی رقابت در یک نشست علمی، سخنگوی شورای رقابت تأکید کرد که مواضع رسمی شورای رقابت از کانال رسمی وب سایت شورا یا از طریق سخنگو به استحضار عموم میرسد و مباحث خارج از این چارچوب موضع شورای رقابت نیست.
وی تأکید کرد موضع رسمی شورای رقابت همواره تعامل با دولت و نهادهای حاکمیتی است و استقلال شورا به معنی بیتوجهی به ملاحظات مورد نظر یا مخالفت با نظرات متولیان امور نیست.
توکلی اظهار داشت جلسات متعدد شورای رقابت در دور سوم، گواه تلاشهای شورای رقابت برای ایجاد تعامل و هم افزایی بین بازیگران بازارهای مختلف است.
وی افزود با توجه به شخصیت علمی دست اندرکاران در مرکز ملی رقابت لزوماً اظهارات ایشان سیاست و برونداد شورا نیست و تصمیمات شورا قایم به اخذ حداکثر آرای اعضاست که اطلاع رسانی آن رسمی صورت میگیرد.
مورخ 11 اردیبهشت 1403
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
از سلسله پیشنشستهای اولین همایش سالانه بین المللی تنظیم گری و سیاستگذاری رقابت در ایران:
پیشنشست "مسأله رقابت و انحصار در بازار خودرو" برگزار شد
- توضیحات
دومین پیشنشست از سری پیشنشست های همایش سالانه بین المللی تنظیم گری و سیاستگذاری رقابت در ایران با موضوع «رقابت و انحصار در بازار خودرو» با همکاری دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، در این پیشنشست صاحبنظران و پژوهشگران صنعت خودرو، مهدی صادقانی شاهدانی، امیراحمد ذوالفقاری، میلاد بیگی، عبدالله توکلی لاریجانی و برزین جعفرتاش به ارائه سخنرانی و بحث و تبادل نظر در خصوص ابعاد مختلف انحصار و اشکال ایجاد رقابت در بازار خودروی ایران پرداختند.
این گزارش می افزاید؛ در این نشست تخصصی که با اقبال دانشجویان و علاقمندان حوزه رقابت همراه بود، راهکارهای متنوع و چالش های گوناگونی در صنعت خودرو مطرح شد که حاضران در این پیش نشست به بحث و بررسی در خصوص آن پرداختند که این مباحث و استنتاج ها می تواند چراغ راهی در مسیر تسهیل رقابت و رفع انحصار در بازار خودرو تلقی گردد.
گفتنی است: پیشنشست «مسأله رقابت و انحصار در بازار خودرو» دومین پیشنشست از سری پیشنشستهای همایش سالانه بین المللی تنظیم گری و سیاستگذاری رقابت در ایران است که در 23 خرداد ماه سال جاری به همت مرکز ملی رقابت برگزار خواهد شد.
مورخ 10 اردیبهشت 1403
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
رئیس شورا و مرکز ملی رقابت با برشمردن دستاوردهای نشست آلماتی :
دستاوردهای ارتباطات بین المللی ایران در حوزه رقابت چشمگیر است
- توضیحات
سید محمد رضا سید نورانی ریس شورا و مرکز ملی رقابت که برای شرکت در کنفرانس رقابت در آسیای میانه به آلماتی قزاقستان سفر کرده بود، در بازگشت از این سفر با اشاره به دستاوردهای این سفر ، از ظرفیت های قابل ملاحظه در تعاملات بین المللی مرکز ملی رقابت گفت.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، نورانی با تاکید بر همکاری های نزدیک با کشورهای حوزه بریکس و سازمان همکاری های شانگهای افزود: این برای نخستین بار است که مرکز ملی رقابت اقدام به ایجاد شبکه گسترده ارتباطی نموده و در تعامل با دیگر کشورها، به تبادل تجربیات در این حوزه پرداخته است.
وی با اشاره به سخنرانی خود در خصوص ساختار ضد انحصاری مرکز ملی رقابت در این همایش از برگزاری جلسات متعدد جهت همکاری های آتی خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به جوانی این ارتباطات مطمئنا با توجه به ریل گذاری درستی که صورت گرفته است می توان انتظار داشت که در سال های آتی شاهد تحولات گسترده و مثبتی در این حوزه خواهیم بود.
گفتنی است مرکز ملی رقابت از ابتدای دوره سوم شورا با نگاه ویژه به ارتباطات بینالمللی، فعالیتهای گستردهای را با هدف تبادل تجارب بینالمللی در حوزه رقابت آغاز کرده است.
مورخ 10 اردیبهشت 1403
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority