-
جلسه 712 شورای رقابت
-
جلسه 712 شورای رقابت
-
جلسه 711 شورای رقابت
-
جلسه 711 شورای رقابت
-
جلسه 710 شورای رقابت
-
جلسه 710 شورای رقابت
-
جلسه 710 شورای رقابت
-
جلسه 709 شورای رقابت
-
جلسه 709 شورای رقابت
-
جلسه 708 شورای رقابت
-
جلسه 708 شورای رقابت
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
دی 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
اطلاعیه شماره یک شورای رقابت در خصوص خودرو
- توضیحات
نظر به ضرورت اطلاعرسانی تصمیمات شورای رقابت و سیاست این شورا مبنی بر شفافیت و پاسخگویی، روابط عمومی مرکز ملی رقابت خود را موظف به اطلاعرسانی دقیق و به موقع دانسته و این مهم را به صورت مرتب از طریق وبسایت مرکز ملی رقابت اطلاعرسانی خواهد نمود.
در این چارچوب با عنایت به التهاب ایجاد شده در بازار خودرو و ضرورت تبیین اقدامات شورای رقابت، موارد زیر به اطلاع عموم میرسد.
1. از ابتدای فعالیت دوره سوم شورا در اردیبهشت 1401 بررسی و پایش بازار خودرو و سیاستهای مربوطه در دستور کار مرکز ملی رقابت قرار گرفت و با اتمام اعتبار مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و طی جلسات 527، 528 و نهایتاً 533 این شورا، کارگروه خودرو با هدف پایش و پیشنهاد سیاستهای مربوط به این بازار ایجاد گردید.
ورود شورای رقابت به موضوع اینترنت ثابت: بازار اینترنت ثابت انحصاری است
- توضیحات
با بررسی بازار اینترنت ثابت، شورای رقابت این بازار را مصداق بازار انحصاری تشخیص داد و مرکز ملی رقابت به تنظیم دستورالعمل قیمت مکلف شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت؛ با بررسیهای لازم در خصوص بازار اینترنت ثابت، شورای رقابت به استناد مفاد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، این بازار را مصداق بازار انحصاری دانست. بر همین اساس مرکز ملی رقابت به ارائه دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار اینترنت ثابت مکلف شد..
نایب رئیس شورای رقابت:
گمانهزنیهای توقف عرضه خودرو صحت ندارد
- توضیحات
محمود دودانگه گفت: شورای رقابت هنوز تصمیمی مبنی بر چگونگی عرضه خودرو اتخاذ نکرده است و اخبار منتشره در این خصوص صرفا گمانهزنی بوده و دقیق نیست. دغدغه شورای رقابت اتخاذ تصمیم بهینه در این بازار است به گونهای که هم مصرفکنندگان در بازاری رقابتی به محصولات مورد نظر خود با سهولت کامل دسترسی داشته باشند و تولیدکنندگان و سهامدارانشان نیز با سیاست قیمتگذاری غیرکارشناسی متضرر نشوند.
محمود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت در خصوص بازار خودرو و اخباری که در رسانهها مبنی بر تصمیمات شورای رقابت در خصوص نحوه عرضه خودرو مطرح شده است، عنوان کرد: این شورا هنوز تصمیمی مبنی بر چگونگی عرضه خودرو اتخاذ نکرده است و اخبار منتشره در این خصوص صرفا گمانهزنی بوده و دقیق نیست.
او افزود: چگونگی عرضه خودرو در بازار باید با بررسیهای کارشناسی و دریافت نظرات ذینفعان این صنعت به گونهای انجام شود که در نهایت دسترسی مصرفکنندگان به خودرو تسهیل شده و فضای رقابتی در این صنعت نهادینه شود.
نایب رئیس شورای رقابت اضافه کرد: در هفته گذشته کارگروه خودرو با حضور کلیه اعضا تشکیل و مقرر شد با دریافت پیشنهادات دستگاههای مختلف تصمیمگیری نهایی
در شورای رقابت انجام شود.
دودانگه در پایان تصریح کرد: دغدغه شورای رقابت اتخاذ تصمیم بهینه در این بازار است به گونهای که هم مصرفکنندگان در بازاری رقابتی به محصولات مورد نظر خود با سهولت کامل دسترسی داشته باشند و تولیدکنندگان و سهامدارانشان نیز با سیاست قیمتگذاری غیرکارشناسی متضرر نشوند، بدیهی است در این چارچوب از کلیه ابزارها برای تحقق هدف فوق استفاده خواهد شد
.
مورخ 25 دی 1401
روابط عمومی مرکز ملی رقابت
نشست روایت تنظیمگری در ایران با موضوع شورای رقابت برگزار شد
- توضیحات
نخستین نشست تجربه نگاری تنظیمگری رقابت با هدف تببین جایگاه و شناخت فرصت ها و چالشهای شورای رقابت با همکاری مرکز ملی رقابت و اندیشکده حکمرانی شریف برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، نخستین نشست تجربه نگاری تنظیمگری رقابت در 19دی ماه 1401 با همکاری و میزبانی مرکز ملی رقابت و مشارکت اندیشکده حکمرانی شریف، برگزار شد.اسماعیل شجاعی، مشاور رسانه ای و فرهنگ سازی رئیس مرکز ملی رقابت، در خصوص اهدف شکلگیری این نشست، گفت: بایستی بر اهمیت شورای رقابت به عنوان یک نهاد تنظیمگر کلان بیش از پیش تأکید شود و مؤکداً باید نقش نهاد مهمی مانند شورای رقابت فراتر از تنظیم کننده دستورالعمل قیمت در اذهان باشد. در همین راستا مشاور فرهنگی و رسانهای شورای رقابت، شرط تحقق سهولت کسب و کار در اقتصاد کشور و فعالیت مؤثر بخش خصوصی را تقویت شورای رقابت دانست.
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority