-
جلسه 706 شورای رقابت
-
جلسه 706 شورای رقابت
-
جلسه 705 شورای رقابت
-
جلسه 704 شورای رقابت
-
جلسه 704 شورای رقابت
-
جلسه 703 شورای رقابت
-
جلسه 703 شورای رقابت
-
جلسه 702 شورای رقابت
-
جلسه 701 شورای رقابت
-
جلسه 701 شورای رقابت
-
جلسه 700 شورای رقابت
-
جلسه 700 شورای رقابت
-
جلسه 699 شورای رقابت
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
آذر 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
۱۰ فرمان سیاستگذاری اقتصادی
- توضیحات
دکتر تیمور رحمانی - هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
اقتصاد ایران در شرایط خطیری است و با وجود آنکه ممکن است رفتار بهینه ناشی از عدم امکان هماهنگی تصمیمگیران انفرادی حکم کند هرکدام در این شرایط به دنبال حداکثرسازی منافع و حداقلسازی زیانهای خود باشیم و بیثباتی بازارها نیز خوان گستردهای فرا روی ما نهاده است که به منافع سرشاری به شکل عایدی سرمایهای دست یابیم و فاصله ثروت خود از دیگران را بیفزاییم، اما سیاستگذاری عمومی مبتنی بر بیشینهسازی رفاه اجتماعی یا کمینهسازی زیان اجتماعی حکم میکند اقداماتی برای همراستاسازی منافع فردی و منافع اجتماعی در پیشگیریم و از دام عدم سازگاری پیگیری منافع فردی و منافع اجتماعی خارج شویم.
کاهش ارتفاع رشد اقتصاد در سه ماهه اول سال 1397
- توضیحات
روایت بانک مرکزی از آمار رشد اقتصادی در بهار حکایت از کاهش ارتفاع این شاخص دارد. رشد اقتصادی سه ماهه ابتدایی سال به میزان ۸/ ۱ درصد بوده که در مقایسه با رشد ۹ فصل منتهی به آن، کمترین است. متغیرهای مهم در تحقق رشد ۸/ ۱ درصدی سه ماه نخست سال جاری بخش نفت، حملونقل، برق و گاز و آب و خدمات و مستغلات بوده است؛ البته سهم نفت فاصله بالاتری از سایرین دارد، زیرا مطابق آمارها در سه ماه نخست رشد اقتصادی بدون نفت تنها ۷/ ۰ درصد بوده است. دادههای بانک مرکزی نشان میدهد که در سه ماه نخست سالجاری تمام چهار گروه اصلی گزارش یعنی کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات رشد ارزش افزوده مثبت ثبت کردند؛ اما به جز گروه نفت از ارتفاع رشد در سایر گروهها کم شده است. نکته قابل توجه در این گزارش، منفی شدن رشد زیرگروه «صنعت» در فصل نخست است که عمدتا بهدلیل افت شاخص تولید کارگاههای صنعتی رخ داده است.
شرکتهای داروسازی از مراجعه به بورس کالا برای خرید محصولات پتروشیمی معاف شدند
- توضیحات
طبق تصمیم جدید دولت، شرکت های داروسازی معاف از حضور در رقابت بورس کالا برای دسترسی به مواد مورد نیاز خود شدند و می توانند از این پس با شرکت های پتروشیمی به صورت مستقیم وارد امضای قرارداد شوند. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پاییز سال گذشته بود که بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی که از سوی شورای رقابت ابلاغ شد، تمامی مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی (به جز موارد استثناء) موظف به حضور در رقابت بورس کالا جهت تهیه مواد مورد نیاز خود شدند و شرکت های پتروشیمی نیز موظف شدند تا محصولات خود را به جای امضای قرارداد مستقیم با متقاضیان، در بورس کالا به فروش برسانند.
اقدامات عاجل برای مدیریت بازار ارز
- توضیحات
سید علی مدنیزاده - مجید شاکری
با توجه به وضعیت ناپایدار بازار ارز و اسکناس، در شرایط فعلی، اقدامات ذیل بر اساس فوریتی که ذکر شدهاند، قابلیت این را دارند که شرایط بازار ارز را مدیریتپذیر کنند. برخی از این موارد، پیش از این نیز بیان شدهاند و لازم است که هرچه سریعتر اقدامات عاجل درخصوص عملیاتی شدن آنها آغاز شود.البته لازم به ذکر است که اقدامات فوق تنها بخشی از اقداماتی است که برای مهار نقدینگی و کنترل شرایط لازم است تا اتفاق افتد و دیگر برنامهها که عمدتا ناظر به عملیات سیاستگذاری پولی و مساله اصلاح نظام بانکی و ساماندهی به ترازنامه بانکها است، نیز لازم است تا هرچه سریعتر در دستور کار بانک مرکزی قرار گیرد.
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority