-
جلسه 698 شورای رقابت
-
جلسه 698 شورای رقابت
-
جلسه 697 شورای رقابت
-
جلسه 697 شورای رقابت
-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
نشست هماندیشی بررسی تجربیات مراجع رقابت ژاپن
-
جلسه 696 شورای رقابت
-
جلسه 696 شورای رقابت
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
آبان 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
تعامل سازنده مجلس و دولت برای ساماندهی بازار ارز
- توضیحات
سید تقی کبیری، عضو هیئت رئیسه کمیته اقتصادی مجلس، با اشاره به نقش تداوم فروش نفت ایران در کاهش قیمت دلار، گفت: قیمت واقعی دلار کمتر از ۹ هزار تومان است. وی همچنین درباره روند کاهش قیمت دلار بیان داشت: افزایش قیمت دلار در بازار ارز در ماه های گذشته بدون توجه به مولفه های اقتصادی صورت گرفت.کبیری، ادامه داد: بعد از 13 آبان ماه که دور جدید تحریم های آمریکا آغاز شد، بسیاری از کسانی که نگران افزایش بیشتر نرخ ها در بازار ارز بودند، متوجه شدند بخش قابل توجهی از التهابات، ناشی از فضای روانی بوده است چرا که براساس منطق اقتصادی نرخ دلار بسیار پایین تر از نرخ های بازار است. وی با اشاره به ناموفق بودن امریکا در به صفر رساندن فروش نفت جمهوری اسلامی ایران، افزود: قیمت نفت نسبت به آنچه در بودجه پیش بینی شده بوده بالاتر رفته که بیانگر کسب درآمد ارزی بیشتر است.
پنج چالش نظام تدبیر
- توضیحات
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، ریشه مشکلات اقتصادی را در نظام تدبیر و تصمیم کشور دانست و به پنج سرفصل اصلی اشاره کرد که عبارتند از: «تصمیم نگرفتن یا دیر تصمیم گرفتن»، «آرمانی اندیشیدن یا صفر و یکی فکر کردن»، «استفاده نکردن از فرصتهای ناگهانی»، «فقدان دیپلماسی اقتصادی» و «باور نداشتن به بخش خصوصی». به عقیده وی این مسائل در واقع شاهبیت مسائلی است که در اقتصاد ایران با تبعات و پیامدهای آن مواجهیم و برای هرکدام از آنها نمونهها و مصداقهای فراوانی وجود دارد. خوانساری در ادامه افزود: در شرایط تحریم اقتصادی و با مشکلات زیادی که این پدیده به همراه خطاهای تصمیمگیری در داخل برای اقتصاد ایران ایجاد میکند، نباید از تنها فرصت موجود یعنی توسعه صادرات غیرنفتی غافل شد.
یکسان سازی نرخ ارز مانعی برای افزایش بی رویه سود پتروشیمی ها
- توضیحات
افزایش نرخ ارز و چندنرخی بودن آن موجب شد که در ماه های اخیر شرکت های پتروشیمی به شکلی بی رویه سود زیادی به دست بیاورند اما اکنون به دلیل یکسان سازی نرخ ارز، سود این شرکت ها روند کاهشی در پیش گرفته است. فرزان گلچین، عضو کمیسیون انرژی، پالایش و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران، گفت: اعمال تحریم های نفتی موجبات کاهش سودآوری شرکت های پتروشیمی را فراهم کرده و مشکلات زیادی در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز ایجاد شده است. وی افزود: قطعا در صورت ادامه روند فعلی شرکت های پتروشیمی ایران بازارهای بین المللی را از دست خواهند داد. گلچین با اشاره به کاهش نرخ ارز نیز گفت: براساس قیمت خرید خوراک اگر شرکت های پتروشیمی صادرات خود را بر مبنای نرخ ارز بازار آزاد انجام دهند سود زیادی کسب می کنند اما ورود ارز به سامانه نیما در این زمینه موثربوده و موجبات کاهش سود این شرکت ها را فراهم می کند .
مرکز پژوهشها سه الزام خروج از منطقه خطر قیمتها را تشریح کرد
- توضیحات
در گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس، عوامل موثر بر افزایش تورم تابستان سالجاری، بررسی و سه توصیه سیاستی ارائه شده است. در بین عوامل بلندمدت، «رشد نقدینگی» مهمترین عامل معرفی شده و «نرخ ارز» بیشترین نقش را در کوتاهمدت ایفا کرده است. اما تاکید این پژوهش، مسیر آتی سیاستگذاری بوده است؛ بهنحویکه بهکارگیری سیاستهای مناسب توسط دولت و بانک مرکزی موجب رام کردن تورم سرکش خواهد شد؛ اما در صورت اعمال سیاستهای نسنجیده و نامناسب، مهار تورم دشوار خواهد بود. مرکز پژوهشهای مجلس راهکار نخست را «کنترل اضافه برداشتها و رشد قاعدهمند پایه پولی» مطرح کرده که بهعنوان پیشنیاز کنترل نقدینگی محسوب میشود.
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority