-
جلسه 704 شورای رقابت
-
جلسه 704 شورای رقابت
-
جلسه 703 شورای رقابت
-
جلسه 703 شورای رقابت
-
جلسه 702 شورای رقابت
-
جلسه 701 شورای رقابت
-
جلسه 701 شورای رقابت
-
جلسه 700 شورای رقابت
-
جلسه 700 شورای رقابت
-
جلسه 699 شورای رقابت
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
آذر 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
با ادغام 6 بانک خدمت به مردم مختل نمی شود
- توضیحات
عبدالناصر همتی، رئیسکل بانک مرکزی، گفت: در جریان ادغام ۶ بانک، اختلالی در خدماترسانی به مشتریان این بانکها ایجاد نخواهد شد. وی درباره انتخاب بانک سپه برای ادغام 5 بانک و مؤسسه مالی دیگر در این بانک گفت: این موضوع بهدلیل قدمت، توانایی و امکانات این بانک است و اگر بانک سپه یکی از هلدینگهای خود را واگذار کند، تراز آن 15هزار میلیارد تومان مثبت خواهد شد. رئیسکل بانک مرکزی ادامه داد: 5 بانک قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد، انصار و مؤسسه مالی و اعتباری کوثر در مجموع 24 میلیون مشتری و 215 هزار میلیارد تومان منابع را در اختیار دارند.
هفت ضعف ساختاری نظام مالیاتی
- توضیحات
مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری در گزارشی با عنوان «شفافیت در نظام مالیاتی ایران» مشکلات بنیادین نظام مالیاتی در اقتصاد کشور را مورد بررسی قرار داده است. بر مبنای این گزارش رتبه جهانی ایران در شاخص «پرداخت مالیات» بین کشورهای دنیا ۱۴۹ است. این شاخص، «زمان»، «نرخ» و «تعداد» پرداختهای مالیاتی هر مؤدی مالیاتی را به تصویر میکشاند. نهتنها رتبه ایران در این شاخص ضعیف بوده بلکه در سالهای گذشته نیز به میزان رضایت بخشی بهبود نیافته است. از نقطهنظر گزارش مذکور، یکی از مهمترین ضعفهای ساختاری نظام مالیاتی ایران عدم توجه و مدیریت مسئله "فرار مالیاتی" است.
ناامیدی رسمی از دلار 4200 تومانی
- توضیحات
روایت رسمی از دلار ۴۲۰۰ تومانی که اغلب بر کامیابی این سیاست در مهار قیمتها تاکید میکرد، تغییر جهت داد. با اینکه مدتهاست کارشناسان، اقتصاددانان و مراکز پژوهشی از معایب سیاست تخصیص ارز ارزان و تبعات رانتی آن سخن میگویند، اما دولت عقبنشینی در این باره نشان نداده بود؛ تا اینکه رئیس کل بانک مرکزی با انتشار بیانیهای، ناکارآیی این سیاست در تامین هدفش را تایید کرد. عبدالناصر همتی، در یک پست اینستاگرامی ابتدا از اثر تحریمها نوشته که بیشترین تاثیر منفی را بر اقشار کمدرآمد و آسیبپذیر جامعه گذاشته و سپس مهمترین بحثهای دولت و بانک مرکزی را متمرکز بر نحوه تامین کالاهای اساسی و داروهای مورد نیاز مردم، اعلام کرده است.
وزارت بهداشت نمی تواند به بهانه اشباع بازار "مجوز داروخانه جدید" ندهد
- توضیحات
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با وارد ندانستن شکایت وزارت بهداشت و انجمن داروسازان از مصوبه شورای رقابت اعلام کرد وزارت بهداشت نمیتواند به بهانه اشباع شدن بازار از صدور مجوز داروخانه جلوگیری کند. شورای رقابت در تصمیم مورخ دوم اسفند سال 95 در خصوص صدور مجوز برای تاسیس داروخانه، اعلام کرده است: بـه استناد ماده 62 قانون اجـرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی «شورای رقابت تنها مرجع رسیدگی به رویههای ضد رقابتی است» و بر اساس بندیک ماده 58 این قانون «تشخیص مصادیق رویههای ضد رقابتی» از وظایف و اختیارات این شورا است.
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority