-
جلسه 701 شورای رقابت
-
جلسه 702 شورای رقابت
-
جلسه 703 شورای رقابت
-
جلسه 700 شورای رقابت
-
جلسه 700 شورای رقابت
-
جلسه 699 شورای رقابت
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
آذر 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
شرکتهای خودروسازی در قیمتسازیها دست دارند
- توضیحات
در روزهای اخیر سایتهای خرید و فروش اینترنتی خودرو بهعنوان متهمان اصلی رشد قیمت خودروها معرفی شدهاند. یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، اینگونه سایتها را به شریک شدن در روند دلالی بازار خودرو متهم کرد و گفت: سایتهایسیده حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: اگرچه همه افزایش قیمت خودرو را ناشی از عملکرد دلالان میدانند اما واسطه یا دلالی که میتواند با نفوذ، قیمت کالاها را در کل کشور افزایش دهد، دلال عادی و خرده پا نیست و احتمالا با خودروسازان ارتباط دارد. وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ورود مجدد شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو، گفت: ورود وزارت صمت به قیمتگذاری خودرو امر اشتباهی بود چراکه وزارتخانه ذینفع است و تعارض منافع از ساماندهی بازار جلوگیری میکند. بنابراین بهتر است نهادی مانند شورای رقابت -که خارج از وزارتخانه است- وظیفه قیمتگذاری را برعهده گیرد.
برخورد با سایتهای قیمتساز خودرو
- توضیحات
در روزهای اخیر سایتهای خرید و فروش اینترنتی خودرو بهعنوان متهمان اصلی رشد قیمت خودروها معرفی شدهاند. یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، اینگونه سایتها را به شریک شدن در روند دلالی بازار خودرو متهم کرد و گفت: سایتهای فضای مجازی به حلقه واسط فروشنده و دلالهای خرید و فروش خودرو با قیمت غیرواقعی تبدیل شده، با این دلالها در ارتباط بوده و از این شیوه معاملات خودرو منتفع میشوند. محسن کوهکنریزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز بهصورت تلویحی دیدگاه سازمان تعزیرات را تأیید کرد و افزود: دستگاه قضایی باید با اخلالگران اقتصادی فعال در سایتهای اینترنتی و شبکههای مجازی برخورد کند.
اقتصاد در تله فناوری اطلاعات
- توضیحات
به قلم نیما نامداری
ظاهرا قرار است همان بلایی را که مهندسان عمران بر سر سیاستهای اقتصادی دولتهای قبلی آوردند، مهندسان رایانه و فناوری اطلاعات بر سر اقتصاد در دولت فعلی بیاورند. یعنی همانگونه که در سالهای قبل مدیران برای حل مشکلات اقتصادی کشور پشت ساختن مسکن مهر، سد، نیروگاه، جاده، فرودگاه و ... پنهان میشدند این روزها پشت سامانههای اطلاعاتی پنهان میشوند. مدیران دولتی مدام در حال تولید سامانههای اطلاعاتی جدید هستند و حل مشکلات اقتصادی را به فعالسازی این سامانهها ارتباط میدهند. در دهههای ۶۰ تا ۸۰ مدیریت اقتصادی کشور کاملا در مقابل پارادایم سازندگی منفعل بود.
قیمتسازی در فضای مجازی مصداق اخلاق در اقتصاد است
- توضیحات
محسن کوهکنریزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت برخورد با افرادی که با قیمت سازی کاذب در فضای مجازی به دنبال سوءاستفاده هستند،گفت: اقدام این افراد اثر مستقیمی بر قیمت اجناس و گرانی کالاهایی مانند خودرو، مسکن و ... دارد. در واقع این امر به مثابه اخلال در نظم اقتصادی و زندگی مردم است و قانون مجازات سنگینی برای اخلالگران اقتصادی تعیین کرده است. کوهکن با اشاره به تاثیر فضاسازیهای روانی در گرانی کالاها، تصریح کرد: سوداگران از برخی ایرادات موجود در فرهنگ اقتصادی مردم سوءاستفاده میکنند. به طور مثال در تمام دنیا زمانی که قیمت کالاها افزایش پیدا میکند، میزان تقاضا کاهش مییابد تا قیمتها متعادل شود، در حالی که در ایران با گرانی، حجم تقاضا نیز افزایش مییابد، چراکه مردم معتقدند "بخریم تا گران تر نشده است".
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority