منو

صورت‌جلسه‌ی شماره‌ی 40 کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی

زمان و مکان جلسه: ساعت 8:30 تا 11:30 صبح شنبه مورخ 11/09/1396 سالن جلسات مرکز ملی رقابت

 

اعضای حاضر در جلسه: آقای دکتر رحمتی معاون اقتصادی مرکز ملی رقابت، آقای دکتر مروتی مشاور وزیر نفت، آقای دکتر صفاری مشاور رئیس شورای رقابت، آقای یعقوبی مدیر عملیات بازار بورس کالا، آقای جهرمی مدیر نظارت بر بازار شرکت بورس کالا، آقای مهندس محتشمی‌پور رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، خانم طهماسبی رئیس امور پشتیبانی طرح‌هایNPC ، آقای رضازاده رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری تامین نیاز پایین‌دستی پتروشیمی، آقای درّ مدیر اجرایی اتحادیه سراسری تامین نیاز پایین‌دستی پتروشیمی، آقای متوسلیان رئیس انجمن ملی صنایع پلیمری، آقای عبدالرزاقی سرپرست فروش داخلی هلدینگ خلیج فارس، آقای افشین مشاور رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی ، آقای جزایری کارشناس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، آقای نیک سرشت دبیر انجمن همگن‌پلاستیک

 

  • 1-در بررسی کلی وضعیت بازار جلسه 40 ام کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی، افزایش تقاضای صادراتی و به تبع آن افزایش قیمت سود کاستیک در پی ممنوعیت استفاده از پلنت­های که با جیوه کار می­کنند؛ مطرح گردید. کاهش سقف تقاضا و سقف رقابت دی اتیل هگزانول موضوع دیگری بود که در این بخش مورد بحث قرار گرفت.
  • 2-در خصوص بررسی مشکلات عرضه سلف مجتمع­های پتروشیمیایی، نماینده NPC عنوان نمود عرضه سلف برخی محصولات در مواقع بحران به عنوان یکی از ابزارهای کنترل التهاب بازار بوده است و معمولاً با درخواست شرکت ملی صنایع پتروشیمی گذاشته می­شود. با توجه به جریمه شدن شرکت­های پتروشیمی به دلیل عدم توانایی در عمل کردن به تعهدات خود در قراردادهای سلف، این شرکت­ها از عرضه محصولات خود در این قالب خودداری می­نمایند، لذا راهکاری در نظر گرفته شود تا در صورت بروز مشکل فنی برای واحدهای پتروشیمی و عدم انجام   

    تعهدات سلف ضمن ارائه گزارش قابل قبول از سوی NPC، جریمه برای آن واحد لحاظ نشده و یا میزان جریمه آن کاهش یابد. به منظور حل مسئله پیشنهادات جایگزینی قراردادهای سلف موازی در این زمینه و ورود بیمه به بازار معاملات پتروشیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

       3-  در بخش پایانی جلسه، سازوکار واردات محصولات پتروشیمی مورد نیاز بررسی گردید. در این خصوص پیشنهاداتی نظیر واردات و عرضه کمبود محصول مورد نظر توسط تولیدکننده همان محصول بر اساس مکانیسم­های تشویقی (عرضه کل محصول بر اساس قیمت تلفیقی)، واردات محصول مورد نیاز به صورت مشترک توسط متقاضیان عمده آن و تعریف شرکت­های بازرگانی پتروشیمی، اعطای مجوز تأسیس آن و تدوین آیین نامه فعالیت در این حوزه مطرح شدند.