جلسه پانصد و پنجاه و سوم شورای رقابت مورخ 1401/12/13 برگزار شد.
موضوع: بررسی نامه شرکت ایران خودرو با موضوع عضویت شرکت های وابسته به قطعه سازان در هیأت مدیره شرکت ایران خودرو
در خصوص شکایت شرکت ایرانخودرو از شرکت کروز با موضوع عضویت شرکتهای قطعهسازی در هیأت مدیره شرکت ایرانخودرو (طی نامههای شماره ۱۴۰۱۴۲۷۱۰۷ به تاریخ ۲۵/۱۱/۱۴۰۱ و شماره ۳۹۷/م/۱۴۰۱ به تاریخ ۱۳/۱۲/۱۴۰۱) و همچنین پیرو نامه شماره 1289954 مورخ 26/11/1401 نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی؛ شورای رقابت با توجه به محتویات پرونده و تدقیق در مدارک و مستندات ابتدا نسبت به ایراد مشتکی عنه نسبت به اعتبار امر مختومه بیان میدارد و با توجه به اینکه تصمیم شماره 40/97/ه ت مورخ 29/11/1397 هیأت تجدیدنظر شورای رقابت نسبت به حضور شرکت سپهر کیش ایرانیان بوده است لیکن پرونده نسبت به حضور دو زیر مجموعه از شرکت کروز (دو شرکت تدبیر سرمایه آراد (سهامی خاص) و پویا نمایان رستا ) در هیأت مدیره ایرانخودو است که از حیث وجود وحدت موضوع نیز منتفی میباشد و لذا ایراد اعتبار امر مختومه وارد نمی باشد. اما در خصوص ماهیت پرونده با توجه به دو شرکت تدبیر سرمایه آراد (سهامی خاص) و پویا نمایان رستا، در جلسه رسیدگی نیز نمایندگان شرکت کروز بارها بیان داشتند که این دو شرکت وابسته به شرکت کروز هستند و با توجه به وضعیت سهامداری دو شرکت مذکور و شرکت کروز که دارای سهامداران مشترک و یا بعضاً وابسته به شرکت کروز و حقوق بگیر و تحت بیمه شرکت کروز می باشند از نظر این شورا وجود سهامداری مشترک بین شرکت کروز و شرکت تدبیر سرمایه آراد (سهامی خاص) و پویا نمایان رستا در شرکت ایرانخودرو محرز می باشد. با توجه به آثاری که اینگونه سهامداری در ایجاد اخلال در رقابت دارد بدین نحو که حضور عضو مرتبط به قطعهساز در هیأت مدیره شرکت ایرانخودرو به معنای دسترسی به تمام اطلاعات شرکت بالادستی (خودروساز) است و در واقع رانت اطلاعات برای شرکت قطعهسازی کروز و زیرمجموعه ایشان را مهیا میسازد و این در حالی است که برای برخی قطعات که شرکت کروز تأمینکننده آنهاست، رقیب یا رقبای دیگری نیز وجود دارند که از این رانت اطلاعاتی بیبهره خواهند بود؛ لذا این امر میتواند قدرت چانهزنی سایر رقبای قطعهساز مذکور را کاهش دهد و از سوی دیگر، این قطعهساز با افزایش قدرت چانهزنی خود میتواند زمینه افزایش قیمت و به دنبال آن، افزایش بهای تمام شده خودرو را فراهم نماید و در نهایت منجر به اضرار به عموم می شود که یکی از مصادیق اخلال در رقابت موضوع بند ۲۰ ماده ۱ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را رقم زند. لذا شورای رقابت با اکثریت آراء تملک سهام شرکت ایرانخودرو توسط کلیه شرکتهای وابسته به مالکین شرکت کروز به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم، که منجر به داشتن عضو در هیأت مدیره این شرکت شده است را مصداق رویه ضد رقابت موضوع ماده ۴۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص داده و به استناد بند ۶ ماده ۶۱ قانون مذکور دستور به واگذاری سهام شرکت ایرانخودرو توسط سهامداران مزبور تا حدی که دیگر عضو هیأت مدیره نداشته باشند را صادر و اعلام می نماید.
تصمیم صادره حضوری و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده 64 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی میباشد.