در روزهای اخیر سایتهای خرید و فروش اینترنتی خودرو بهعنوان متهمان اصلی رشد قیمت خودروها معرفی شدهاند. یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، اینگونه سایتها را به شریک شدن در روند دلالی بازار خودرو متهم کرد و گفت: سایتهایسیده حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: اگرچه همه افزایش قیمت خودرو را ناشی از عملکرد دلالان میدانند اما واسطه یا دلالی که میتواند با نفوذ، قیمت کالاها را در کل کشور افزایش دهد، دلال عادی و خرده پا نیست و احتمالا با خودروسازان ارتباط دارد. وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ورود مجدد شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو، گفت: ورود وزارت صمت به قیمتگذاری خودرو امر اشتباهی بود چراکه وزارتخانه ذینفع است و تعارض منافع از ساماندهی بازار جلوگیری میکند. بنابراین بهتر است نهادی مانند شورای رقابت -که خارج از وزارتخانه است- وظیفه قیمتگذاری را برعهده گیرد.
زرآبادی با بیان اینکه ترکیب رای شورای رقابت متفاوت است، در نتیجه اعضای این شورا تمام مسائل را برای قیمتگذاری در نظر میگیرند، افزود: در شرایط فعلی بهتر است ابتدا بازار ساماندهی شود، سپس قیمتگذاری به شورای رقابت واگذار شود. این نماینده مجلس افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در روزهای اخیر را ناشی از سوءمدیریت و نظارت نداشتنِ وزارت صمت بر بازار دانست و اظهار کرد: در واقع وزارت صمت میخواهد با استفاده از نابسامانی بازار خودرو، زمینه تشکیل وزارت بازارگانی را فراهم کند. زرآبادی با بیان اینکه بعید به نظر میرسد مردم با درج آگهی در سایتهای اینترنتی به دنبال افزایش قیمت خودرو باشند، تصریح کرد: دلالی که میتواند گرانی چند برابری خودرو را رقم بزند از خود خودروسازان یا وزات صمت است. چراکه مقرر شد؛ خودروسازان محصولات خود را 5 درصد زیر قیمت بازار به فروش رسانند بنابراین سود اصلی از افزایش قیمت خودرو در بازار به جیب خودروسازان میرود.
منبع: خبرگزاری ملت
مورخ 14 اردیبهشت 1398
روابط عمومی مرکز ملی رقابت