بر اساس خبری که ایران خودرو، چهارشنبه شب مورخ 14 آذر ماه، بر روی خروجی سایت خود قرار داد، این شرکت با ارسال بخشنامهای نرخهای جدید خود را اعلام کرده و رسما آزادسازی قیمت را بر اساس فرمول حاشیه بازارکلید زده است. با اعلام قیمت جدید ۴ محصول ایران خودرو، قیمت گذاری خودروهای داخلی بر اساس فرمول های جدید و بصورت شبه آزادسازی در حالی صورت می گیرد که حداقل ۱۰ میلیون تومان به قیمت هر خودرو افزوده خواهد شد. بر اساس این فرمول قیمت خودروهای داخلی تا ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین می شود تا به شکل رسمی آزادسازی قیمت خودرو در بازار خودروی کشور آغاز شود.
. بر همین اساس، قیمت پژو پارس اتومات چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته و به ۸۳ میلیون تومان در کارخانه رسیده است. این در شرایطی است که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از ثبت نام کنندگان خودروهای داخلی بلاتکلیف مانده و نمیدانند که در نهایت خودروهای ثبت نام شده خود را با چه قیمتی تحویل خواهند گرفت.رامین نور قلیپور، عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در این زمینه گفت: افزایش قیمت خودرو نباید به این سرعت صورت می گرفت. وی افزود: بر اساس جلسات برگزار شده در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مقرر شده بود افزایش قیمت به شکل تعادلی صورت بگیرد و وزارت صمت زمانی به خودروسازان مجوز افزایش قیمت دهد که فرمولی مناسب و منطقی برای افزایش قیمت وجود داشته باشد. قلیپور همچنین تأکید کرد: به نظر میرسد افزایش یکباره و ۴۰ میلیونی در قیمت یک خودرو، باعث شوک تورمی در جامعه شده و اقبال مصرف کنندگان به خودروهای داخلی را کاهش دهد. سیدمهدی مقدسی، عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس، در این زمینه گفت: وزیر صنعت معدن و تجارت قرار بود بر اساس تشکیل اتاق فکر خودرویی عمل کرده و مشکل ساماندهی قیمت خودروهای داخلی را برای همیشه حل کند. وی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت محصولات ایران خودرو بر اساس فرمول آزادسازی بازار، منجر به افزایش قابل توجه خودروهای داخلی شده و جایگاه خودروسازان را در میان مشتریان تضعیف خواهد کرد.
منبع:خبرگزاری خانه ملت
مورخ 17 آذر 1397
روابط عمومی مرکز ملی رقابت