در پی تلاش های مجدانه و جلسات پربار شورای رقابت با مجلس شورای اسلامی، تصویب طرح اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 در مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه مورخ 1397/02/02 را به ریاست محترم شورا و مرکز ملی رقابت جناب آقای دکتر رضا شیوا و اعضای محترم شورا تبریک می گوییم. بر اساس این مصوبه شورای رقابت مکلف به تأسیس و تدوین اساسنامه نهاد تنظیم گر بخشی در خصوص کالای انحصاری است. متن خبر مندرج در سایت خبرگزاری مجلس شورای اسلامی به این شرح است:
نمایندگان مردم در خانه ملت شورای رقابت را مکلف به تاسیس و تدوین اساسنامه نهاد تنظیم گر درخصوص کالاهای انحصاری کردند.
نمایندگان مردم در خانه ملت شورای رقابت را مکلف به تاسیس و تدوین اساسنامه نهاد تنظیم گر درخصوص کالاهای انحصاری کردند.به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 2 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 با ماده 8 این طرح با 158 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده 8 طرح مذکور؛ متن زیر جایگزین ماده (59) قانون میگردد:
ماده59 - شورای رقابت مکلف است در حوزه کالاها و خدماتی که بازار آنها به تشخیص این شورا مصداق انحصار بوده و نیازمند تأسیس نهاد مستقل (تنظیمگر) است، پیشنهاد تأسیس و اساسنامه نهاد (تنظیمگر بخشی) را به هیأت وزیران ارسال نماید. هیأت وزیران مکلف است ظرف مدت سهماه از دریافت پیشنهاد شورای رقابت، اساسنامه نهاد تنظیمگر مربوطه را جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.
تبصره1- مرکز ملی رقابت انجام وظایف دبیرخانه و پشتیبانی این نهادها را برعهده دارد.
تبصره2- اساسنامه نهادهای تنظیمگر بخشی باید موارد زیر را در بربگیرد.
الف- حیطه اختیارات نهاد تنظیمگر به گونهای است که:
1- آن دسته از وظایف و اختیارات شورای رقابت که به نهاد تنظیمگر بخشی واگذار میشود مشخص گردد.
2- وظایف و اختیارات تعیینشده برای نهاد تنظیمگر از وظایف شورای رقابت و سایر دستگاهها و نهادها سلب شود
3- هیچیک از نهادهای تنظیمگر بخشی، نتواند مغایر با این قانون، یا مصوبات قبل و بعدی شورای رقابت در زمینه تسهیل رقابت تصمیمی بگیرد یا اقدامی کند.
مرجع تشخیص و حل و فصل مغایرتها، شورای رقابت است و ترتیبات اجرای آن، باتوجه به ملاحظات هر حوزه در اساسنامه نهاد تنظیمگر، مشخص میشود.
ب- ترکیب اعضای نهاد تنظیمگر و شرایط انتخاب آنها بهگونهای است که:
1- بهمنظور واگذاری تمام یا بخشی از اختیارات موضوع ماده (61) این قانون، دو نفر از قضات به انتخاب و حکم رئیس قوه قضائیه در ترکیب اعضای نهاد تنظیمگر بخشی عضویت داشته باشند.
2- ترکیب اعضاء متشکل از نمایندگان دستگاههای اجرائی ذیربط، نمایندگان بخشهای غیردولتی و صاحبنظران در حوزههای حقوقی و اقتصادی باشند.
3- الزامات ساختاری مربوط به استقلال نهادهای تنظیمگر بخشی شامل ترتیباتی که در مواد (55) و (56) این قانون برای اعضای شورای رقابت ذکر گردیده، برای اعضای نهادهای تنظیمگر بخشی، نیز رعایت شوند.
4- شرایط مندرج در بند (ب) ماده (53) این قانون برای اعضاء لحاظ گردد.
پ- بودجه و اعتبارات نهاد تنظیمگر بخشی بهگونهای است که:
1- دولت از اشخاص حقوقی تحت تنظیم، عوارضی را دریافت و با رعایت قوانین مربوطه بهعنوان درآمد اختصاصی هریک از نهادهای تنظیمگر بخشی اختصاص دهد. میزان این عوارض باید بهصورت سالانه در لایحه بودجه پیشنهاد شود.
2- حداقل و حداکثر میزان عوارض مذکور برای هر بخش در اساسنامه نهاد تنظیمگر آن بخش تعیین شود.
همچنین نمایندگان در ادامه با ماده 9 طرح اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 نیز موافقت کردند.
براساس ماده 9؛ متن زیر جایگزین ماده (63) قانون میگردد:
ماده 63- کلیه تصمیمات شورای رقابت و نهادهای تنظیمگر بخشی موضوع ماده (59)، ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ به ذینفع، صرفاً قابل تجدیدنظر در هیأت تجدیدنظر موضوع ماده (64) این قانون است. این مدت برای اشخاص مقیم خارج از کشور دوماه میباشد. در صورت عدم تجدیدنظرخواهی در مدت یادشده و همچنین در صورت تأیید تصمیمات شورا در هیأت تجدیدنظر این تصمیمات قطعی هستند. آرای هیأت تجدیدنظر در مورد تصمیمات موضوع این قانون قابل نقض در دیوان عدالت اداری نمیباشد.
براساس این گزارش در پایان، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کل طرح را در صحن علنی به رأی گذاشت که نمایندگان با 143 رأی موافق، 34 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در صحن با این طرح موافقت کردند.
منبع:خبرگزاری خانه ملت
مورخ 02 اردیبهشت 1397
روابط عمومی مرکز ملی رقابت