سیدحمید کلانتری (رئیس انجمن بهرهوری ایران) : با ارائه ویژگیهای جامعهای که رقابت در آن امری مطلوب و پذیرفته است، میتوان در راه توسعه و اعتلای کشور، تلاش کرد. این 20 ویژگی عبارتند از: 1- در این جامعه، سرمایه اجتماعی یک موضوع مهم تلقی میشود و همه در حفظ آن میکوشند. 2- اعتماد عمومی، اعتماد مردم به دولت، اعتماد دولت به مردم و اعتماد مردم به مردم، امری رایج است. 3- شفافیت در همه امور، در گزارش عملکرد دستگاههای دولتی، نهادهای اقتصادی، موسسات عمومی و شرکتهای بزرگ مورد تاکید است.
4- صداقت و راستگویی به ویژه در بین مسئولان و دستاندرکاران رسانهها و اصحاب کسب و کار یک اصل است. دروغ و فریب کمتر شنیده میشود.
5- نگاه مثبت سازنده و توسعهطلب جزئی از نگرش مردم و فعالان اقتصادی است.
6- تخریب، تهدید، توهین، تهمت و برخوردهای حذفی دیده نمیشود.
7- افراد رشد و پیشرفت خود را بر اساس تواناییهای شخصی و تلاش خواهانند، نه محدود کردن یا کنار زدن دیگران.
8- اطلاعات قابل دسترس همه است و همه نهادها موظفند آخرین آمار و اخبار و برنامههای خود را در سایتها کامل منتشر کنند.
9- نهادهای مدنی و تشکلهای اجتماعی در جامعه فعال و پویا نظارهگر هستند.
10- مطبوعات در نقد و بررسی و انعکاس اخبار و گزارشها آزادند.
11- احترام در جامعه در سطوح مختلف امری رایج است.
12- حفظ حقوق شهروندی و رعایت آن یک امر پذیرفته شده و یک ارزش است.
13- با اعمال مدیریت صحیح هرگونه صف و اتلاف زمان و وقت افراد حذف میشود.
14- مسئولیتها و مدیریتها بر اساس شایستگی و صلاحیتها به افراد واگذار میشوند.
15- انواع و اقسام صدور مجوز، موافقت اصولی و کمیسیون در دستگاهها حذف میشود یا به حداقل ممکن میرسد.
16- با توسعه فرهنگ و ابزار فناوری اطلاعات و اصلاح رویهها، سیستمهای ساده و کارآمد در خدمت مردم قرار میگیرند.
17- رفتارهای مدنی و اجتماعی در طرح و پیگیری مطالبات و نیازهای شهروندان در همه سطوح توسعه مییابد.
18- کارشناسان و تصمیمسازان متعهدانه و با علاقهمندی و دانش، نقش خود را در تصمیمگیری درست مدیران و سازمانها به خوبی ایفا میکنند.
19- مواضع و سیاستهای کشور در چگونگی تعاملات سیاسی، اقتصادی، سرمایهگذارای و بینالمللی شفاف و پایدار و با ثبات است.
20- تلاش، سختکوشی، تحرک و نوآوری مقدمات و عوامل پیشرفت تلقی میشوند.
منبع:روزنامه دنیای اقصاد
مورخ 19 تیر 1398
روابط عمومی مرکز ملی رقابت