-
جلسه 714 شورای رقابت
-
جلسه 714 شورای رقابت
-
جلسه 713 شورای رقابت
-
جلسه 713 شورای رقابت
-
دیدار رئیس جمهور با اعضای شورای رقابت
-
دیدار رئیس جمهور با اعضای شورای رقابت
-
دیدار رئیس جمهور با اعضای شورای رقابت
-
دیدار رئیس جمهور با اعضای شورای رقابت
-
دیدار رئیس جمهور با اعضای شورای رقابت
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
دی 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
شرکتهای داروسازی از مراجعه به بورس کالا برای خرید محصولات پتروشیمی معاف شدند
- توضیحات
طبق تصمیم جدید دولت، شرکت های داروسازی معاف از حضور در رقابت بورس کالا برای دسترسی به مواد مورد نیاز خود شدند و می توانند از این پس با شرکت های پتروشیمی به صورت مستقیم وارد امضای قرارداد شوند. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پاییز سال گذشته بود که بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی که از سوی شورای رقابت ابلاغ شد، تمامی مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی (به جز موارد استثناء) موظف به حضور در رقابت بورس کالا جهت تهیه مواد مورد نیاز خود شدند و شرکت های پتروشیمی نیز موظف شدند تا محصولات خود را به جای امضای قرارداد مستقیم با متقاضیان، در بورس کالا به فروش برسانند.
اقدامات عاجل برای مدیریت بازار ارز
- توضیحات
سید علی مدنیزاده - مجید شاکری
با توجه به وضعیت ناپایدار بازار ارز و اسکناس، در شرایط فعلی، اقدامات ذیل بر اساس فوریتی که ذکر شدهاند، قابلیت این را دارند که شرایط بازار ارز را مدیریتپذیر کنند. برخی از این موارد، پیش از این نیز بیان شدهاند و لازم است که هرچه سریعتر اقدامات عاجل درخصوص عملیاتی شدن آنها آغاز شود.البته لازم به ذکر است که اقدامات فوق تنها بخشی از اقداماتی است که برای مهار نقدینگی و کنترل شرایط لازم است تا اتفاق افتد و دیگر برنامهها که عمدتا ناظر به عملیات سیاستگذاری پولی و مساله اصلاح نظام بانکی و ساماندهی به ترازنامه بانکها است، نیز لازم است تا هرچه سریعتر در دستور کار بانک مرکزی قرار گیرد.
پارلمان اقتصاد برای سومین بار به حذف رانت رای داد
- توضیحات
فعالان اقتصادی در سومین دوره بررسی بسته حمایت از تولید بار دیگر رای به حذف رانت دادند. بعد از بررسی این بسته در کمیسیونهای «صنعت و معدن» و «تسهیل کسب و کار» در پارلمان اقتصاد، این بار فعالان صنایع تبدیلی در کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی جزئیات «بسته حمایت از تولید» و «سیاستهای جدید ارزی» را از زوایای مختلف زیر ذرهبین قرار دادند. ارزیابیها حاکی از آن است که در پیشنویس بسته حمایتی تولید که به تازگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است، هیچ نام و نشانی از صنایع تبدیلی به چشم نمیخورد. این در حالی است که فعالان بخشخصوصی معتقدند نه تنها چارچوب کلی این بسته پیشنهادی بر ستون صنایع معدنی و فلزی پیریزی شده است، بلکه به دلیل اینکه این بسته بر پایه تخصیص ارز ارزان بنا شده است، نهایتا به اشاعه فساد و رانت منتهی خواهد شد.
شورای رقابت مرجع قیمت گذاری خودرو داخلی باشد
- توضیحات
طبق نظر سنجی که اخیرا انجام شده است، بیش از 46 درصد از شرکت کنندگان اعتقاد داشتند که قیمتگذاری خودروهای داخلی به شورای رقابت سپرده شود. برنامه پایش شب گذشته در سوال خود از مردم پرسید، به نظر شما قیمتگذاری خودروهای تولید داخل بهتر است به کدام نهاد سپرده شود؟ 1- بازار آزاد 2- شورای رقابت 3- وزارت صمت در پایان این نظرسنجی 46.51 درصد از شرکت کنندگان عنوان کردند، بهتر است قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت سپرده شود، 26/87 درصد گزینه بازار آزاد و 26.63 درصد نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان نهاد مناسب برای قیمت گذاری را انتخاب کردند.وی همچنین مباحثی مثل بدهی و اضافه برداشتهای سیستم بانکی که نشان دهنده حرکت بانکها در چارچوبی خارج از مقررات و قوانین است نیز باید از سوی بانک مرکزی پیگیری و اصلاح شود.
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority