-
جلسه 701 شورای رقابت
-
جلسه 702 شورای رقابت
-
جلسه 703 شورای رقابت
-
جلسه 700 شورای رقابت
-
جلسه 700 شورای رقابت
-
جلسه 699 شورای رقابت
آخرین اخبار
- اخبار کوتاه یک به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه دوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه سوم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه چهارم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
- اخبار کوتاه پنجم به صورت نمونه در این کادر وارد شده و مطالب صرفا به صورت آزمایشی میباشد
تقویم شورا
آذر 1403
دستور جلسات
مصوبات جلسات
اخبار
دستور توقف رویههای مغایر با دستورالعمل 543 شورا
- توضیحات
به منظور پایش و نظارت بر اجرای صحیح دستورالعمل 543 شورای رقابت با موضوع خودرو، طی نامهای سازمان حمایت به نظارت بر توقف رویههای مغایر با این دستورالعمل، مکلف شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، محمود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت طی نامهای به رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: هرگونه رویه مغایر با دستورالعمل 543 مورخ 11/11/1401 و مصوبات این شورا از جمله تعیین یا افزایش محصولات خودروسازان توسط ایشان مجاز نمیباشد. لذا رویههای مذکور متوقف گردند.
مصوبه 473 شورای رقابت لازمالاجرا است
- توضیحات
به منظور شفافسازی مصوبات خودرویی شورای رقابت، طی نامهای به دو خودروساز عمده کشور بر اجرای مصوبه 473 تأکید شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت،محمود دودانگه، نائب رئیس شورا طی نامهای به شرکتهای خودروسازی ایرانخودرو و سایپا پیرو نامه شماره 85257 مورخ 1402/1/26 سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: مصوبه جلسه 473 شورای رقابت مورخ 11 مرداد ماه 1400 دارای اعتبار است و برای شرکتهای خودروسازی کماکان لازمالاجرا میباشد. لذا آن شرکتها مکلف به رعایت مفاد این مصوبه میباشند.
شورای رقابت یکی از تاکسیهای اینترنتی را محکوم کرد
- توضیحات
این شورا در جلسه 555 خود، با بررسی شکایت پیشگامان فنآوری و دانش آرامیس (تپسی) به استناد بند 3 ماده 61 رأی بر توقف رویه ضد رقابتی از سوی شرکت ایدهگزین ارتباطات روماک دارنده (اسنپ) داد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، پیرو شکایت تپسی از اسنپ، شورای رقابت شرکت اسنپ را به دلیل استفاده از مالکیت هزار سیمکارت و ساخت حسابهای کاربری به عنوان کاربر مسافر در سامانه شرکت تپسی و دسترسی به اطلاعات تماس حدود 14 هزار راننده شرکت تپسی، به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم کرده و دستور توقف رویه ضد رقابتی مذکور را صادر کرد. شورای رقابت همچنین به استرداد اضافه درآمد شرکت اسنپ از طریق مراجع قضایی ذیصلاح رأی داد.
اطلاعیه شماره چهارم شورای رقابت در خصوص بازار خودرو
- توضیحات
با توجه به پایبندی به ضرورت اطلاع رسانی شفاف در شورای رقابت، به جهت تنویر افکار عمومی در خصوص اعلام قیمت خودروهای غیرمونتاژی تولید داخل، روابط عمومی مرکز ملی رقابت بیانیه شماره چهارم شورای رقابت در خصوص بازار خودرو را منتشر کرد.
بازار خودرو از عوامل متعدد اقتصادي- سياسي از جمله تحريم، نوسانات ارز، تورم داخل كشور و برخي قوانين مانند قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت، قانون ساماندهي بازار خودرو، قانون بودجه ساليانه و ... اثر ميپذيرد و بر بخشهاي ديگر اقتصاد كشور از جمله صنايع پايين دستي همچون قطعهسازي، صنايع پتروشيمي و معادن و نيز اشتغال در اين زنجيره اثرگذار است. در تنظيمگري اين بازار بايد سعي شود تمام ملاحظات مزبور لحاظ گردد كه در تهيه دستورالعمل تنظيم بازار خودرو مصوب اين شورا در جلسه ۵۴۳ مورخ 1401/11/11 سعي بر آن بوده تا تمام اين فرآيند مورد توجه قرار گيرد. اما در اين مسير چالشهاي متعددي وجود دارد از جمله:
الف- در سمت تقاضا: شرايط تورمي كشور باعث شده مردم جهت حفظ ارزش داراييهاي خود، تمايل زيادي به تبديل وجوه نقد خود به كالاهاي بادوام از جمله خودرو داشته باشند كه اين موضوع ورود واسطهگران به اين بازار و افزايش بيشتر شكاف عرضه و تقاضا و برهم زدن نظم تقاضاي مصرفي خودرو را در پی داشته است. کمااینکه بررسيها نشان ميدهد سطح تقاضاي واقعي خودرو در كشور بالاتر از كل ظرفيت توليد خودرو اعم از توليد داخل و مونتاژ است. از سوي ديگر، با قانون جواني جمعيت كه ۵۰ درصد خودروها را به متقاضيان خاص اختصاص داده و از دسترس عموم متقاضيان خارج نموده، شكاف بين عرضه و تقاضا بيشتر شده است. در چنين شرايطي و براي جلوگيري از جهش زياد قيمت و تضييع حقوق مصرفكنندگان واقعي، بالاجبار بايد سياست وضع سقف قيمت اتخاذ گردد. البته ضرورت دارد كه تا حد امكان از سوءاستفاده واسطهگران در اين شرايط جلوگيري شود كه اين كار از دو طريق انجام ميشود: اول اينكه واقعي شدن قيمت خودرو بر اساس بهاي تمام شده آن، مقداري از سود انتظاري خريد خودرو از كارخانه و انگيزه حضور واسطهگران را ميكاهد؛ دوم اينكه وضع شرايطي براي متقاضيان كه اطمينان نسبي در خصوص رسيدن خودرو به دست مصرفكننده واقعي را حاصل كند، حضور واسطه گران را محدود خواهد كرد. اين موضوعات همگي در دستورالعمل مذکور مورد توجه قرار گرفت.
قوانین و مقرارت پایه
- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران -
- ماده 1 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 6 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی -
- قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی -
- قانون تسهیل رقابت و منع انحصار -
- قانون اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی -
- قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار -
- قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -
- قانون سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی -
- قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده -
- قانون کار و بیمه تامین اجتماعی -
- قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی -
- قانون مقررات صادرات و واردات و تعرفه های 1395 -
- قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز -
- سیاستهای کلی نظام در بخش معدن
وب سایت های داخلی
- پایگاه اطلاعرسانی دولت -
- پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری -
- مرکز آمار ایران -
- بانک مرکزی -
- گمرک ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران -
- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران -
- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی -
- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی -
- مرکز پژوهشهای مجلس -
- مرکز تحقیقات استراتژیک -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی -
- وزارت صنعت، معدن و تجارت -
- وزارت نفت -
- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات -
- وازرت نیرو -
- وزارت جهاد کشاورزی -
- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -
- وزارت امور اقتصاد و دارایی -
- بیمه مرکزی -
- صندوق توسعه ملی -
- صندوق ضمانت صادرات -
- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی -
- ایران خودرو -
- سایپا -
- موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
وب سایت های بین المللی
- International Monetary Fund -
- World Bank Reports -
- IMF Data -
- No IP Taxation -
- World Trade Organization -
- Unctad.org -
- European Commission -
- Competition -
- Read our featured insights -
- Competition Authority -
- Global Forum on Competition -
- NCP -
- Competition Commission of India -
- Competition and Markets Authority -
- The Competition Commission of South Africa -
- Competition Commission of Singapore -
- Federal Law No.4 of 2012 - Ministry of Justice -
- Council of Competition -
- Saudi Legal Competition Law -
- National Competition Council -
- Council on Competitiveness -
- Competition Council of the Republic of Lithuania -
- Commission for Protection of Competition -
- Danish Competition and Consumer Authority